Laatste 2 weken in 1, wat was het geweldig! - Reisverslag uit Hoima, Oeganda van Jessie Vonk - WaarBenJij.nu Laatste 2 weken in 1, wat was het geweldig! - Reisverslag uit Hoima, Oeganda van Jessie Vonk - WaarBenJij.nu

Laatste 2 weken in 1, wat was het geweldig!

Blijf op de hoogte en volg Jessie

10 Maart 2013 | Oeganda, Hoima

Aangezien we toch minder Wi-Fi hebben gehad als gedacht, heb ik toch nog even alle verhaaltjes erop gezet. Nog veel leesplezier;)

Woensdag
Vandaag om 8 uur de wekker, hebben ontbeten (toast met ei en nog wat fruit). Om 9 uur zouden we eigenlijk aanrijden naar Kibinge, naar de primary school, maar dit was natuurlijk weer uitgelopen tot 10 uur! Sinds we hier in Uganda zijn hebben we al heel wat uurtjes moeten wachten, je leert dus wel geduld hebben, want het schiet allemaal niet op! Eenmaal aangekomen bij de school zijn we gaan brainstormen over wat we precies wilden bereiken en wat we dan allemaal nodig zouden hebben. Dit is allemaal heel goed verlopen en we hebben nog een maquette gemaakt om het te realiseren. We zijn van plan om een groot speeltoestel te maken met 5 meiden en dan met 1 schommel, 1 schommel gemaakt van een autoband dit horizontaal ligt, 1 trapeze en 1 touwladder. Een leraar van de school had ons nog veel geholpen om spullen aan te komen, want je wordt als Nederlander nogal vaak afgezet als je even niet oplet. S ‘middags was er een boombast excursie, hier ben ik nog heen geweest, was wel interessant om te zien hoe dat werkt! Hoe een klein stukje boombast een groot doek kan worden. Savonds nog lekker tot 3 uur buiten gezeten met een lekker biertje erbij haha, het lijkt wel vakantie zo iedere keer!
Donderdag
Om 7:00 weer de wekker om op te staan, ik was wel al eerder wakker want het regende en onweerde ontzettend hard! Rond 08:30u zijn we aangereden naar de primary school, dit keer om dan eindelijk ons project voort te zetten. Oude speeltoestel omgegooid en toen zijn we begonnen, een maakte de palen vast met touwknopen, ik begon met de toestellen zelf. Er hielpen ook wat kinderen mee van de school. De kinderen hier zijn zó handig, ze zijn nog zo klein en jong maar kunnen al veel meer als dat je denkt. En ze zijn super sterk, ze worden hier echt aan het werk gezet door de leraren zelf, moeten allemaal zware palen sjouwen, gaten graven met een soort bijlen ofzo? (de grond is echt super hard) etc. Als de kinderen hier niet luisteren worden ze geslagen met iets, eerst vaak nog een waarschuwingstik. Dit is wel beetje moeilijk om te begrijpen, vooral omdat ze nog zo jong zijn en eigenlijk niet eens zo’n zwaar werk zouden mogen doen vind ik, al is het hier misschien nodig omdat ze verder niet veel hebben en anders helemaal niet vooruit komen. De dag ging snel, en zo ook ons project. We hadden het al gauw opgezet en konden aan de einde van de dag zelfs nog verven. We hebben hard doorgewerkt en zijn er trots op, de leraren en kinderen waren ook heel enthousiast erover. We hebben de palen in de kleuren van de Ugandeze en Nederlandse vlag geschilderd, de kinderen mochten hier ook weer bij meehelpen, dit vinden ze allemaal hartstikke leuk! Morgen doen we de speeltoestellen ophangen, dit kon vandaag niet omdat de kinderen er anders meteen in gingen hangen terwijl het nog niet helemaal klaar was en goed vast hing, ze kunnen niet wachten!!
Vrijdag
Om 7:00u ging de wekker alweer, het was de laatste dag op de school in Kibinge. We moesten ons project nog afwerken en dan was het eerste project alweer afgerond! Smorgens kwam er een leraar naar ons toe van de moslimschool die langs de primary school zit. Ze hadden daar blijkbaar al meteen ons project nagemaakt met de schommels etc., de gaten waren al gegraven en de palen stonden al in de grond. Dit was wel heel leuk om te zien, dat het gewoon zo snel werd verspreid. S ‘middags vanaf 3 uur gingen we de dagen afsluiten met de kinderen, ook kwamen de studenten van de teachers school, die hadden een dans voorbereid en nog wat andere tradities. Ook wij als Nederlanders hadden een dansje voorgedragen, de kabouter plop dans maar dan in het engels vertaald. Dit hadden 2 studenten bedacht, ook hadden ze een soort toneelstukje voorbereid over de ontbossing. Dat “Spider Jimmy” zijn vriendjes kwijt raakte, en dat door het samenwerken en door goede dingen te zeggen en te doen (bolletje wol naar elkaar te gooien, hierdoor werd een web gecreëerd) een nieuwe thuisplek kreeg. Als afsluiter gingen we nog een volleybal- en voetbalwedstrijd spelen, Nederland tegen Uganda. Ik vond het erg jammer dat we alweer moesten gaan, het was erg druk met al die kindjes, maar wel heel leuk. Savonds was het tijd om even lekker alles te laten gaan, en lekker te gaan stappen in Masaka. Het blijft toch altijd raar dat je altijd arme gedeeltes ziet, en dan ineens in zo’n nogal luxe discotheek staat. Op het begin voelde iedereen zich een beetje ongemakkelijk, het waren natuurlijk alleen maar allemaal negers, die je van top tot teen keurend aankijken, en dan vooral naar hoe je je billen beweegt haha! Later was dit natuurlijk helemaal goed gekomen en hebben we een hele gezellige en geslaagde avond gehad!

Zaterdag
Na een kort nachtje toch maar opgestaan rond 9:00u. We hebben ontbeten (hele lekkere wentelteefjes hmm) en zijn toen onze koffers gaan pakken, want vandaag was de dag dat we weer verder gingen trekken naar Ishaka. We hebben de heledag in de bus gezeten met een tussenstop ergens op de helft van de reis. We zouden eigenlijk een safari hebben te paard of mountainbike, maar het was veel te laat geworden doordat we allemaal uit wilden slapen en alles weer wat langer duurde als verwacht. We hebben daar op die plek wel geluncht, met echt super mooi uitzicht. We hebben ook zebra’s, wilde zwijnen en hyena’s gespot! We zijn daarna nog even omhoog gelopen om van een ander uitzicht te genieten boven op een hele grote rots, lekker in de hangmat! S’avonds eindelijk aangekomen bij het “Crane Resort Hotel”, we kregen kamers toegewezen. We liggen nu met z’n 2e in een kamer. Dit is ook wel lekker, even wat rustiger! S avonds nog heeeeel lang op ons eten gewacht, wat uiteindelijk nog nergens naar smaakte haha.
Zondag
Rond 12:00u gingen we voor het eerst richting Kibale forest, we hebben van te voren eerst besproken wie wat voor project zou gaan uitvoeren. Dit keer werd het een beetje ingedeeld door de begeleiders. We mochten als we wilden wel een eigen project verzinnen maar dat is op deze plek wat moeilijker. Ik heb het project aangewezen gekregen om een educatie boek maken met alle dieren en planten die voorkomen in Kibale forest, een soort inventarisatielijst, maar dan uitgewerkt in een boek. Het is niet het leukste project, maarja dit moet ook gebeuren! Toen we daar aankwamen kregen we eerst nog wat uitleg, en zijn daarna een lange wandeltocht gaan maken voor de forest. We hadden allemaal mega honger want hadden al vroeg ontbeten en kregen uiteindelijk om 5 uur pas ons middageten, wat nog niet bepaald veel was, ik had een beetje sla. Daarna weer terug bij het Crane Resort Hotel, ik ben gaan douche en toen meteen naar de kapper gegaan, die zit hier bij het hotel. Ik heb mijn haar helemaal in laten vlechten, net zoals hier de meeste hebben. Ooohh, het zit zo strak, ik heb een paracetamol gepakt voordat ik ging slapen en heb een natte doek op mijn hoofd gelegd, toen kon ik toch wel erop liggen haha, het is blijkbaar bekend dat ze dat hier zo strak doen, en ze zeggen dat je moet wachten tot je haar een beetje gegroeid is, dan word het minder.. Nou ik ben benieuwd, heb daar tot 22:00u gezeten, ongeveer 3 uur, dus laat het mooi zitten! Had mijn avondeten ook in de kappersstoel gegeten haha!
Maandag
Om 8 uur ging de wekker en gingen we ontbijten. Rond 09:30 gingen we weer naar Kibale forest. De helft ging weg om boodschappen te doen en kwam uiteindelijk pas rond 15:00u terug, nog niet met alle spullen die ze nodig hadden.. Zo gaat dat dus hier, het duurt allemaal eeuwen! Wij hebben de dag aan ons project gewerkt. Ik werk aan een project samen met Demi, we moeten een De hele middag hebben er Bavianen in de tuin gelopen, een groep van ongeveer 7. Ze kwamen daar eten, was wel heel mooi om te zien van zo dichtbij in het wild! Om 8 uur gingen we uiteten voor de verjaardag van Frank.

Dinsdag
Smorgens zijn we rond half 10 weer richting Kibale forest gegaan om de projecten af te werken en af te sluiten. Ons project moet voornamelijk in Nederland gemaakt worden, en dan als die af is op de plek van bestemming uit gebracht worden, bij Kibale forest dus. We hebben nu alleen bijna alle informatie opgezocht en uitgewerkt. Toen we aankwamen bij Kibale forest zat de groep bavianen er weer, dit keer nog dichterbij. Een man die daar werkt zei dat er ook af en toe een luipaard voor de deur lag als het kouder was, omdat de stoep daar warm was, en dan kon hij er niet uit. Smiddags rond een uur of 1 zijn er een groep van 20 kinderen opgehaald en zijn naar ons toegekomen. We hebben eerst gezamenlijk geluncht en zijn daarna de projecten uit gaan voeren, een project ging weer over het “spider Jimmy” verhaal, hierbij was een hindernisbaan uitgezet met touwbruggen en banden aan touwen en een web waar ze doorheen moesten klimmen zonder aan te raken, allemaal ivm samenwerking, om het bos terug te krijgen, om duidelijk te maken dat je alleen door middel van samenwerking er komt. Daarna mocht ieder kind ook zijn “eigen” boom planten met de naam erbij, tussen het lopen door zongen we het spider Jimmy lied. De kinderen hier blijven zó enthousiast, iedere keer weer dat is zo leuk om te zien! Daarna ging het project “What’s your name?” van start, vorig jaar hebben er al 8 kinderen van de groep meegedaan, die kregen nu een brief terug uit Nederland van een kindje, met foto en eigen gemaakte sieraadje erbij (vorig jaar hebben de kinderen uit uganda de eerste brief meegegeven). Nu ging er weer een brief en sieraadje terug. Ook van de kinderen die voor het eerst meededen. Savonds alle bagage weer ingepakt, nu een extra tas met kleren enzo mee voor de komende 4 dagen, want we gaan weer verder reizen. Maar blijven nu iedere keer maar 1 of 2 nachtjes op een plek, we gaan morgen waarschijnlijk op boot safari!
Woensdag
Vanmorgen vroeg vertrokken van het Resort en na ruim 2,5 uur in de bus kwamen we tussen de savanne natuurgebied aan. Eerst lekker gegeten, het was weer goed warm! Daarna zijn we naar beneden gereden en zijn we aan de bootsafari begonnen. Je kon ook boven op de boot staan. Echt super om al die beesten te zien, we hebben vooral waterbuffels, nijlpaarden, olifanten en veel vogels gezien, ook 1, redelijk kleine, krokodil! We hebben 2 uur rondgevaren langs de kust. Daarna zijn we weer doorgereden naar het volgende verblijf dichtbij het Queen Elizebeth national park. We hadden smorgens bij het Crane Resort hotel eten meegekregen voor savonds, broodje met gebakken ei, na een dag broeien in de bus, zag het er savonds nog erg lekker uit (not), en er zaten alweer gekko’s in verstopt. Dus dit was niet doorgegaan, we hebben gewoon lekker gegeten bij de backpackers place waar we zaten. Iedereen ging op tijd slapen, want smorgensvroeg ging de wekker weer om 05:00 en dan gaan we op safari, op zoek naar de “lion in the morning sun”!
Donderdag
Zo, 05:00 wekker, lekker vroeg! We zijn meteen aangereden richting het Queen Elizebeth national park, onderweg nog een gids opgehaald die meeging. De zonsopgang gaat hier zo snel, normaal gesproken maak je die niet mee, het is echt van het ene moment op het andere weer licht. We zijn tijdens de safari weer veel dieren tegengekomen, waaronder ook een leeuw, jaja! Daar waren we vooral naar op zoek! Verder ook nog veel antilopen en zwijntjes en hyena’s. Ook zat er een keer een hyena achter een stel antilopen aan, maar dit won die natuurlijk niet in z’n eentje! We zijn smiddags weer verder gereden naar het volgende verblijf in de buurt van Port Fortal. Ondertussen nog lekker geluncht bij een hotel waar we langs kwamen. Aangekomen bij het volgende verblijf zijn we nog gewoon lekker gaan chillen, eten en naar bed! Toen we aankwamen zagen we de eerste aapjes al zitten, de Vervet aap (blauwbal aap ook wel genoemd), tijdens het eten moet je gewoon op letten dat ze niks van je bord af pakken haha, er zitten er zoveel, ook een met een kleintje, zo schattig!
Vrijdag
Vandaag lekker rustig dagje gehad, de helft van de groep ging vandaag op Chimp tracking in Kalinzu forest, dus hadden wij lekker de hele dag vrij. Smiddags zijn Bram, Monique en ik gaan kanoën in een bootje in het Crater meer, deze ligt meteen aan onze verblijf. We moesten eerst het bootje gaan leegscheppen met emmers want er zat een lek in, blijkbaar om het hout vochtig te houden zodat die niet verder kapot gaat. Tijdens het varen moesten we dus ook telkens water eruit scheppen, was op het begin wel spannend, want ik wou echt niet in het water vallen want wie weet wat voor beestjes er allemaal in zwemmen. We zagen ook telkens allemaal scholen van vissen het water uit springen. Savonds zijn we uit eten gegaan bij het hotel waar we op de heenweg ook zijn gestopt. Er was nogal discussie en onenigheid tussen onze begeleider en de baas van het verblijf, dus het duurde weer een uur langer voordat we konden gaan, uiteindelijk konden we om 22:30 ons avond eten gaan eten. Het smaakte erg lekker alleen had ik deze avond zo’n maagkramp, dus kon niet heel veel eten, ik denk omdat ik zo’n honger had, want het was ondertussen alweer 10 uur later dat we gegeten hadden en hadden de heledag op het water gezeten, maar het was weer goed gekomen uiteindelijk toen ik in bed lag.
Zaterdag
Om 05:45 ging de wekker weer, want we moesten vroeg opstaan om te gaan Chimp tracken. Om 06:30 zijn we aangereden, onderweg al een aantal apen gespot langs de weg. Toen we aankwamen kregen we eerst uitleg. Er waren nog een paar andere toeristen die meegingen. We zijn in groepjes van 5 gedeeld en zijn aan de tocht begonnen. Het was echt een jungle tocht, we liepen recht overal tussendoor. Als eerst kwamen we het alfa mannetje tegen, die zat lekker voor zich uit te kijken. Je kunt zo dichtbij de chimpansees komen, ze doen gewoon alsof je er niet bent, zo onwerkelijk om die beesten zo in het wild tegen te komen. We hebben tijdens de tocht heel veel chimpansees gezien, veel meer als dat ze normaal tegenkomen. Ook stonden we 1 keer tussen 2 chimpansees in die ruzie kregen, ze stonden gewoon weer maar 2/3 meter van je af. Trokken elkaar uit de bomen enzv, wat kunnen die krijsen zeg! Het werd toch even spannend op dat moment, want je weet maar nooit wat ze gaan doen, vooral niet als ze boos zijn. Ik had het mooi allemaal op film, dus die probeer ik nog op de site te krijgen. Na 3 uur gelopen te hebben waren we eindelijk weer terug op het begin, iedereen was kapot! Toen we weer terug waren bij het verblijf konden we onze koffers pakken en weer verder. De tocht begon, we moesten 7 uur rijden (van 13:00 tot 20:00) via een hobbelige zandweg om op de volgende bestemming terecht te komen. Echt verschrikkelijk!! Het werd ook steeds armer langs de weg. Toen we op bestemming aankwamen was alles weer vergeten, het is hier echt super mooi! Er zit zelfs een groot zwembad bij, en onze (bad)kamer is ook super groot. Eerst gegeten en daarna toch maar eerst naar bed, morgen weer een dag om hier te gaan genieten.
Zondag
Vanmorgen eerst besproken over wat we gaan doen bij ons nieuwe en laatste project bij het Eco Café in Hoima. We zijn gaan kijken bij het Eco Café. Kregen eerst een lunch en zijn toen gaan brainstormen in groepjes over wat we precies wilden gaan doen voor morgen, zodat we ook alle spullen op tijd binnen zouden hebben. Ik heb voor het deelproject van “what’s your name” gekozen (bij het vorig project bij Kibale forest ook meegeholpen). We gaan ook een bar en boekenkast bouwen, de boekenkast was een vraag van het café zelf. Ook gaan we zorgen voor aankleding van het café, je kijkt bijv. het gangetje in waar de wc’s zitten, tijdens het eten als je daarvoor zit, niet zo prettig dus, hier gaan we een soort “gordijn” voor maken. Ook gaan we zorgen voor een expositie voor de foto’s van “What’s your name”. We gaan lijsten maken van bamboe, en dan met een stuk boombast kleed erachter, zodat we foto’s erin kunnen schuiven door scheurtjes erin te maken. Andere studenten van de groep gaan zich weer met andere projecten bezig houden, zoals bijvoorbeeld het terras verder afmaken, de botanische tuin voor een deel bewerken, souveniers tafel/kastje maken voor verkoop enzovoort. Er zijn weer veel ideeën gekomen dus zijn benieuwd wat er uit komt! Smiddags lekker ’n duik genomen in het zwembad, even later kwam er een grote stort bui. Heerlijk in de regen gelegen totdat het begon te donderen en bliksemen. Toen lekker gedoucht, ondertussen viel de stroom weer uit. Savonds weer heerlijk gegeten en naar bed. Morgen weer om half 7 aan het ontbijt, we gaan nu al vroeg naar het Eco café, want smiddags is het veel te warm om te werken!
Maandag
Smorgens eerst ballonnen opgehangen voor Monique, die als een soort begeleider mee is, die werd 50! Bij het Eco café aangekomen hebben we een begin gemaakt aan het project! Smorgens waren de spullen er nog niet, paar waren ze gaan kopen. In die tijd heb ik mijn eigen project ook nog samen gesteld, wat ik samen met de kinderen wou doen, wat een beetje samenhangt met het “what’s your name project”, het moest iets met mijn opleiding te maken hebben. Ik had allemaal ideeën bedacht maar er was toch uitgekomen dat ik een informatieboekje wou laten maken per kind, die ze dan zelf gingen maken over de dieren in het bos. Ze mochten zelf 4 dieren uitkiezen en dit uitwerken. De titel moest zijn “Animals and their homes”. Ze moesten opschrijven wat de naam was, wat ze aten, waar ze leven, hoe oud ze werden en wat er zou gebeuren met het dier als al het bos omgekapt wordt, want daar gaat het uiteindelijk ook om. Ook moesten ze boven iedere bladzijde een soort slogan opschrijven bijv. “teach others to respect environment”. Aan de achterkant heb ik een “do’s en don’ts” lijstje gemaakt wat ze dan over moesten schrijven. Verder mogen ze het dan versieren door onder ieder dier een tekening te maken en kartelrandjes te maken enzovoort. Ik ben benieuwd hoe het gaat worden en wat ze er van vinden! Smiddags nog meegeholpen om de boekenkast in elkaar te zetten. Daarna nog lekker gezwommen, en gegeten. Savonds na het eten gingen we een liedje zingen voor Monique, liedje zelf gemaakt door een paar meiden uit de groep. Daarna nog heerlijk bij ’t kampvuur gezeten!
Dinsdag
Vanmorgen eerst weer begonnen met de boekenkast, tot hij ongeveer klaar was. Smiddags de fotolijsten voor een deel gemaakt. Is helaas niet afgekomen, maar ik heb toch een leuk project gehad! Ook heb ik 1 x water gehaald bij een waterbron met een ton van 20 liter. Ik heb hem ook nog ’s mee terug geschouwd. Ik zou er niet aan moeten denken om dit iedere dag een paar keer te moeten doen. Zelfs de kleintjes doen dat al, met een ton waar ze zelf ongeveer nog in passen. Alles gebeurd in het water, boda boda’s worden er schoon gemaakt, de mensen zelf, drinkwater enzovoort, echt onvoorstelbaar! Smiddags even langs de primary school geweest voor morgen, om te bespreken welke kinderen kwamen en hoe of wat. Smiddags weer heerlijk gezwommen!
Woensdag
Vandaag alweer de laatste dag van de allerlaatste project, het telt nu echt hard af, ik wil nog lang niet naar huis, vind het zo jammer om te moeten gaan! Vanmorgen eerst nog bomen geplant met nog een paar andere en een paar ugandese. Het blijft nog altijd raar om te zien hoe mensen hier echt leven, de zelf ingeproviseerde huisjes van klei en riet met over gaten en wat gewoon open is. Van binnen alleen stenen grond met misschien een matrasje al die er is. Smiddags mijn eigen project uitgevoerd op de primary school samen met 4 kinderen, 3 van 14 en een van 13 jaar. Het was super gegaan, al waren de kinderen hier al heel anders als in Kibinge op school. Hier waren ze al veel terughoudender, ze worden hier iets te goed afgericht denk ik. Klein meisje van denk 5 jaar ofzo, zwaaide naar ons toen we nog buiten stonden en zij zat in de les, ze werd meteen 5 x ofzo heel hard geslagen met een stok, wanneer je die slagen hoort, pff dat is gewoon niet te begrijpen, dat maakt je zo boos..
Ik heb de 1e versie van de info boekjes mee gekregen, een heel leuk aandenken! Daarna nog geluncht bij het Eco Café. Iedereen moest z’n project nog even afronden en toen was het weer gedaan met de projecten. We kregen om 3 uur nog een afscheidsceremonie. Er kwam weer een groep dansen en muziek maken, hier krijg je zoveel energie van, echt geweldig! Toen we wilden gaan, moesten wij ook nog even optreden, het werd het Uganda lied, die ook weer zelf is geschreven door een paar studenten, het is op het lied van”Heela heela heela hooo lalaa”, en daar natuurlijk weer een polonaise bij haha.
Donderdag
Vandaag zijn we terug naar Kampala gereden, ons laatste verblijf. Het was net thuis komen weer, want hier waren we ook begonnen. Nog even stukje door het dorp gelopen en daarna gegeten en gaan slapen.
Vrijdag
Vanmorgen al om 5:00 de wekker, we moesten al vroeg vertrekken naar Ngamba island (chimpansee opvang/eiland). We gingen met een bootje door weer en wind, het was vanmorgen juist net wat slechter weer. Paar mensen werden er misselijk van! We hebben de voeder tijd van de chimpansees mee mogen maken. Smiddags moesten we eind presentatie houden bij het Jane Goodall Institute (JGI). Even uitleggen wat we allemaal hebben gedaan en bereikt in die 3 weken. Ze waren er heel blij mee! Savonds klaarmaken en daarna nog voor de laatste keer stappen in Kampala bij Iguana, gerund door een Nederlander, was een super gezellige avond!
Zaterdag
De laatste dag is aangebroken, wat is de tijd snel gegaan, ik wil eigenlijk nog helemaal niet naar huis, het voelt hier zo goed. We zijn smiddags nog naar een souvenier winkel geweest en daarna naar een toeristen markt, even alles bij elkaar inkopen. Daarna koffers ingepakt en om 19:00 zijn we aangereden richting het vliegveld. We moesten er om half 9 zijn en om half 12 vlogen we aan. Op naar het koude weer in Nederland. Ik zal deze 3 weken nooit vergeten, het was echt geweldig, veel gezien en meegemaakt, ook mindere dingen, maar dit hoort er ook bij. Hopelijk weer een keer gaan kijken hoe het er allemaal aan toe gaat!